Chcesz przytyć – pij wodę

Niektórzy sugerują, że jeśli chcesz przytyć – najlepiej zastąpić wodę gęstymi sokami owocowymi lub innymi wysokokalorycznymi napojami. Pewnie, soki owocowe są jak najbardziej wskazane, niemniej nie należy rezygnować z picia czystej wody. Okazuje się, że jest ona niezbędna, jeśli chcesz zdrowo i skutecznie przytyć.

Woda pełni w Twoim organizmie bardzo ważna rolę: bierze udział w rozprowadzaniu substancji odżywczych oraz wyprowadza z organizmu produkty przemiany materii – np. związki chemiczne, których organizm nie potrzebuje lub nie umie wykorzystać.

W procesie przemiany materii  powstają substancje chemiczne lub toksyczne zbędne (a nawet szkodliwe)  dla organizmu człowieka. Do oczyszczenia organizmu niezbędna jest woda – to w niej rozpuszczane są szkodliwe związki chemiczne – a potem wydalane. Przy braku dostępnej ilości wody, nie wszystkie toksyny mogą się w niej rozpuścić. Te, które pozostały są odkładane – w  tkance  tłuszczowej, mięśniach, wątrobie,  mózgu – co niekorzystnie wpływa na stan Twojego samopoczucia i zdrowia.

Poza tym woda jest materiałem budulcowym – stanowi strukturalną część wszystkich komórek i tkanek. Jest ona potrzebna do prawidłowego przebiegu procesu trawienia. Umożliwia przesuwanie treści pokarmowej w przewodzie pokarmowym, właściwe działanie enzymów trawiennych oraz prawidłowe wchłanianie substancji odżywczych.

Czy wiesz, że jednym ze skutków niedoboru wody jest utrata wagi?

Niektóre objawy niedoboru wody w organizmie – sygnały ostrzegawcze:

  • częste bóle głowy
  • trudności w koncentracji
  • częsta nerwowość, niepokój
  • trudności z zasypianiem
  • apatia

Jeśli masz podobne dolegliwości, bardzo możliwe, że to właśnie przez brak wody w Twoim organizmie. Czym prędzej zmień swoje nawyki żywieniowe – po prostu wypijaj więcej wody – najlepiej mineralnej.

Szklanka wody rano i wieczorem świetnie oczyszcza organizm i uzupełnia zapotrzebowanie na ten życiodajny płyn. Pamiętaj, że zaleca się, by każdego dnia wypijać ok. 1,5 – 2,5 litry wody. A jak to wygląda w twoim przypadku?

I jeszcze kilka wskazówek:

  • wody nie powinno się pić w trakcie ani zaraz po zakończeniu posiłku, gdyż zmniejsza ona stężenie kwasów trawiennych w żołądku
  • należy unikać picia większych ilości napojów gazowanych
  • nie zaleca się uzupełniania niedoborów płynu za pomocą napojów energetyzujących (zawierają duże ilości kofeiny oraz innych składników działających pobudzająco – nie nadają się do zaspokajania pragnienia)

Jak widać, woda pełni ważne funkcje, także jeśli chodzi o dożywienie organizmu. Jest niezbędna w podtrzymywaniu wszystkich procesów biologicznych, bierze udział w procesie wchłaniania pożywienia z jelit i odżywianiu komórek.

Podczas trawienia pokarmy doprowadzane są do stanu umożliwiającego ich rozpuszczenie w wodzie i rozłożone na drobne cząstki przenikają przez ścianki jelit do krwi i płynu śródkomórkowego, a stamtąd do komórek. Aby więc Twój organizm mógł jak najlepiej wykorzystać wszystko co mu dajesz, niezbędna jest woda.


5 komentarzy do wpisu „Chcesz przytyć – pij wodę”

  1. hmmm ja wypijam standardowo ok 2 litrów płynów dziennie , ale w okresie letnim ilość ta się u mnie podwaja . Woda gasi mi jedynie pragnienie i nasyca mój żołądek który potem nie chce przez dłuższy czas przyjąć posiłku

  2. czy można zamiast pić czystą wodę zrobić sobie lemoniadę, czy to już nie to samo…?

  3. Jasne Aga, jeśli masz problemy z piciem samej wody, możesz zrobić sobie lemoniadę – nic nie stoi na przeszkodzie

  4. Kiedy pracujesz umysłowo, również potrzebujesz pić dużo wody. Wiele osób myśli że potrzeba jej głównie przy pracy fizycznej, ale to nie prawda.

Dodaj komentarz