Jak poradzić sobie z nałogiem

bieganie

W tym roku 19 listopada był Światowym Dniem Rzucania Palenia – co nie oznacza, że 20 listopada nie możesz rzucić. Każdy dzień jest dobry na to, żeby pozbyć się tego szkodliwego nałogu, który dodatkowo jest sporo przeszkodą w przybraniu na wadze (jak wiadomo nikotyna to stymulator metabolizmu – sprawia, że szybciej spalasz kalorie).

Dzisiejszy wpis chciałbym poświęcić właśnie tematyce palenia – a właściwie ostatnim odkryciom, które pomagają w radzeniu sobie z tym problemem. Ale bez moralitetów – dziś nie będzie o tym jakie to palenie jest szkodliwe. Przecież wszyscy o tym wiedzą. Co więc sprawia, że tak trudno zerwać z nałogiem?

W ostatnim wydaniu Newsweeka (47/2009) pojawił się ciekawy artykuł traktujący o paleniu.  Znalazłem w nim dwie ciekawe sprawy, a właściwie pomocne wskazówki, o których nie każdy pewnie wie. Chciałbym się nimi podzielić z Tobą.

Okazuje się, że wspomnienia związane z paleniem mocniej zapisują się w pamięci niż inne, i dlatego silnie powracają w tych sytuacjach, w których wcześniej sięgałeś po papierosa. Te mocno wyryte w pamięci wspomnienia sprawiają, że uwagę osób powstrzymujących się do palenie przyciagają reklamy, zdjęcia ludzi z papierosem, czy nawet palący przechodnie.

„Jest jednak sposób, by przynajmniej częściowo znieczulić się na wizualne stymulanty – trzeba po prostu uprawiać sport. Ruch sprawia, że palacze obojętnieją na obrazy i sytuacje kojarzące się z paleniem – dowiodła niedawno Kate Janse Van Rensburg z Uniwersity of Exter. Wykazała ona, że w razie kryzysu wystarczy 15 minut wysiłku fizycznego, by reklama papierosów miała mniejszy wpływ na palacza walczącego z nałogiem.”

I jeszcze jeden cytat, z dalszej części aktykułu

„W zacieraniu wspomnień utrwalonych przez nikotynę mogą pomóc także symulacje komputerowe, podczas których walczący z paleniem miażdzą na ekranie wirtualne papierosy. Powtarzanie tej czynności przynosi nieoczekiwanie dobre efekty. Po takiej terapii nałogowcy częsciej powstrzymują się od palenia, co oznacza, że potrafią obejść się bez papierosa w sytuacjach, w których kiedyś zawsze po niego sięgali – twierdzą naukowcy z uniwersytetu z Quebecu.” (Papierosom mówimy „nie”! Newsweek 22.11.2009)

Znasz taką grę? A możesz masz inne sposoby na radzenie sobie z sięganiem po papierosa? Podziel się swoją metodą i pomóż innym.

5 komentarzy

  1. Tiwaz
  2. Krawiec
  3. Łukasz Sz.
  4. Piotr
  5. Niepalący

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*